← Takaisin blogiin

Painotusluokat ovat Espoon vahvuus

Martti Paldanius

Tämä kirjoitus on alun perin julkaistu Länsiväylässä. Voit lukea sen alkuperäisen version klikkaamalla tästä (avautuu uudessa ikkunassa).

Suomalaisen peruskoulun menestyksen hiipuminen ei johdu ”koulushoppailusta” eikä painotetusta opetuksesta. Päinvastoin painotettua opetusta esimerkiksi luonnontieteisiin, urheiluun ja taiteisiin kuuluisi pitää merkittävänä vahvuutena.

Painotetut luokat antavat lapsille ja nuorille edellytykset paremmin sovittaa esimerkiksi kovan kilpaurheilun tasapainoisen kouluelämän kanssa, tai mahdollisuuden edetä luonnontieteellisissä oppiaineissa nopeammin niille, joilla näihin aineisiin on intoa ja lahjakkuutta. Nämä ovat asioita jotka parantavat opetusta ja oppilaiden etua.

On vain luonnollista, että vanhemmat haluavat tarjota lapsilleen parhaat mahdollisuudet menestyä ja elää hyvää elämää myös kouluvalinnan kautta. Ratkaisut Suomen peruskoulujärjestelmän ongelmiin eivät tule olemassa olevan hyvän poistamisesta ja tasapäistämisestä vaan ongelmakohtiin täsmällisesti tarttumalla. Lisäpanostuksia tarvitaan erityisesti niihin kouluihin, joissa on nyt vaikeuksia.