Tarvitsemme pysyvän kännykkäkiellon Espoon kouluihin
Martti PaldaniusTämä kirjoitus on alun perin julkaistu Länsiväylässä. Voit lukea sen alkuperäisen version klikkaamalla tästä (avautuu uudessa ikkunassa).
Espoon kouluissa on kännykkäparkkien avulla onnistuneesti rajoitettu kännyköiden käyttöä kouluissa. Voidaan jo tässä vaiheessa todeta, että kokeilut ovat olleet onnistuneita. Lisäksi Orpon hallitus suunnittelee selvitystä kännykkäkiellon kirjaamisesta lakiin. On selvää, että rajaton puhelimien käyttö, joka on vallinnut toistaiseksi kouluissa ilman suurempia esteitä, tulee päätökseen.
Kännykkäkiellon puolesta puhuu jo se, että puhelin on usein oppilaan käsissä häiriöksi opetukselle. Kun oppilaat käyttävät puhelintaan oppituntien aikana, kärsii tässä luokkarauha, oppilaan oma keskittyminen ja opettajan mahdollisuus opettamiseen tunnilla.
Kännykkä voi usein olla haitaksi myös sosiaaliselle kanssakäymiselle ja oppilaiden kasvulle kouluympäristössä. Aktiiviset ja vilinää täynnä olevat välitunnit muuttuvatkin hiljaisiksi, oppilaiden puhelimen naputustuokioiksi vailla liikuntaa ja opetusta edistävää taukoa tai muiden kanssa ajan viettämistä.
Kännykkäkiellolla olisi myös selviä etuja mahdollisuudessa suojata oppilaita kiusaamiselta ja epäasialliselta sisällöltä. Kännykkä on nykyisin usein epäasiallisen kuvaamisen, viestien ja muiden keinojen seurauksena yleinen kiusaamisen väline ja keino kouluympäristössä. Myös häiritsevä, väkivaltainen ja seksuaalinen materiaali, joihin lapsilla ei lähtökohtaisesti kuuluisi olla pääsyä, on alati saatavilla puhelimitse jopa koulutunnin aikana.
Kännykkäkielto on ankara, mutta tehokas keino vähentää puhelimista aiheutuvia häiriöitä kouluissa. Tarkoitus palauttaa luokkarauha on tässä tapauksessa arvojärjestyksessä korkeammalla kuin oppilaan rajaton oikeus käyttää puhelinta.
Kännykkäkieltoa harkittaessa voidaan silti onnistuneesti ottaa huomioon myös puhelimien hyödylliset käyttötavat opetuksessa poikkeuksilla lähtökohtaan siitä, ettei puhelimen käyttö kuulu kouluun. Vaikka päätös on haastava, onnistuneet kokeilut Espoossa osoittavat, että muutos paremman opetuksen eteen on tarpeellista.